תקופות מעבר אצל תינוקות

תקופות המעבר אצל תינוקות או במילים אחרות תקופות הגדילה אצל תינוקות נמשכות עד לבשלות של התינוק אשר מומחים רבים מגדירים את התקופות האלו עד גיל הבגרות של הילד ואחרים מגדירים אותם עד גיל ביה"ס שמכאן מתחיל הילד להיות עצמאי בכל הנוגע לגופו ולהתנהגות שלו.  ברוב המקרים גיל הבגרות הוא זה שנחשב לשלב הבשלות אצל תינוקות ומשם מפסיק הילד להיות תינוק אלא מתחיל להיות מתבגר עד לבגרות המושלמת המתבטאת בהגיעו של הילד לגובה המקסימלי והסופי שלו.

תנועה, חברה, אנטומיה, חשיבה, חושים, קוגניציה, רגש, תפיסה , שפה והשילוב ביניהם הם אלו שמגדירים ומרכיבים את תקופות המעבר של התינוק. תקופות המעבר מושפעות מגורמים חשובים כמו הגורם התורשתי, התזונה של הילד, מערך ההורמונים כגון הורמון הגדילה, בלוטת התריס והורמוני המין, בנוסף לגורם חשוב והוא המצב הבריאות שמושפע גם הוא מכמה גורמים חשובים כמו הסביבה, תנאי המחייה ועוד…

תקופות המעבר אצל התינוק מתחלקות לארבע תקופות עיקריות שהן :

  1. תקופת הלידה- התינוק עדיין עובר בתוך רחמה של האמא תקופה זו מכריעה מאד על המשך חייו של התינוק שייוולד. תשעה חודשים שבכל חודש מתפתח איבר מסוים וחיוני בגופו של העובר שחיוני והכרחי להמשך חייו גם כעובר וכתינוק. המעבר מהרחם החוצה הוא בעצם שלב חשוב מאד שבו העובר מתחיל להיות מוגדר כתינוק חי וכאן מתחילה תקופת הינקות.
  2. תקופת הינקות- בה התינוק מתחיל את חייו מחוץ לרחם ותקופה זו משתנה מתינוק לאחר. בחודשים הראשונים בתקופה הזו התזונה היא הגורם העיקרי שמשפיע על תהליך הגדילה ועד לשנה הראשונה, כי אז הורמון הגדילה מתחיל להיות המשפיע העיקרי על הגדילה וההתפתחות של התינוק. תקופה זו נמשכת עד לגיל של 3 שנים שבהן התינוק מתחיל ללכת לבדו, לאכול לבד, לדעת מתי צריך שירותים,נגמל מחיתולים כמו האגיס,פמפרס וכו'… בתום תקופה זו התינוק נמצא בקו הגדילה שלאורכו הוא אמור לגדול לכל אורך תקופת הילדות.
  3. תקופת הילדות- בתקופה הזו יש השפעה מאד גדולה להורמון הגדילה על התפתחות הילד והורמוני בלוטת התריס כך שמתחילים לזהות שינוי בגופם של הילדים, גובה, משקל, שינוי במבנה הגוף ועוד.. התקופה הזו נמשכת עד לתחילת גיל ההתבגרות. כאן הילד מתחיל להיות כמה שיותר עצמאי בתנועות שלו, החשיבה, התפיסה והרגש. תקופה זו נקראת תקופה טרום התבגרותית וחשוב מאוד במהלך התקופה לפנות זמן רב ככל האפשר עבור פעילויות לילדים בכדי לתרום ככל האפשר להתפתחות של הילד שלכם.
  4. תקופת ההתבגרות- התקופה האחרונה שבה מפסיקים להיות תינוקות וילדים אלא מתחילה תקופה חשובה שבה שולטים הורמוני המין המשפיעים על התארכות העצמות באמצעות הגברת הפרשת הורמון הגדילה. לכן תקופה זו מאופיינת בעלייה של רמות הורמוני המין בדם ובכן, רמת הגדילה מושפעת מגיל התחלת ההתבגרות ומקצב שינויי ההתבגרות השונה כל-כך בין פרט לפרט.