תסחיף מי שפיר

תסחיף המי שפיר הינו התופעה המסוכנת ביותר כאשר מי שפיר הסובבים את העובר ברחמה של האמא נכנסים לכלי הדם שלה וחוסמים את זרימת הדם, דבר שיכול לגרום לקרישת דם וחסימת מערכת כלי הדם המוביל לקריסת מערכות חיוניות של גוף האישה כמו הפרעות במערכת הלב וכלי הדם, פגיעה חמורה במערכת הנשימה ונזק בלתי הפיך לריאות.

 התסמונת הנדירה הזו מתרחששת בשני שלבים והם:

השלב הראשון – המצב הקל- הוא הפגיעה במערכת הנשימה הגורם לקוצר נשימה, עייפות וירידה בלחץ הדם

השלב השני והקשה – הוא התפשטות הקרישה בכלי הדם, ירידה חדה בתפקוד הלב, שקיעת האם בהלם פתאומי וחוסר הכרה. בשלב הזה יותר מ 50% מהנשים לא שורדות.

אי ספיקה נשימתית היא הגורם המרכזי לירידת רמת החמצן בדם של האמא מה שיכול לגרום לאי ספיקה נורמלית בעובר ופגיעה חמורה במערכות החיוניות של האמא וגם של העובר, מה שמתבטא באי שקט, קוצר נשימה, כחלון ופרכוס כללי של האם, ופגיעה בעובר הכוללת פגיעה מוחית, שיתוק מוחין ועליה משמעותית בתמותה בלידה ולאחריה.

 הקרישה בתוך כלי הדם גורמת לירידה בכמות טסיות הדם , התאים שגורמים לקרישה, עקב השימוש בהן ובכן במקרה ויש איזה דימום אז אין מה שיעצור אותו מה שיוביל לדימום קשה שאין איך לעצור ולטפל בו וכתוצאה למוות של האמא. התפשטות הקרישה עד לכלי הדם הצרים, גורמת לפגיעת מערכות גופניות כגון: מערכת העצבים המרכזית, הלב, הריאות והכבד שעלולות להיות מושפעות וניזקות בצורה רטרואקטיבית שלא ניתנת לריפוי. 

נחשב לאחת התופעות המסובכות והנדירות ביותר בתקופת ההריון. ברוב המקרים מתרחש בלידה טבעית ונדיר מאד שזה יקרה בלידה קיסרית או אחרי הלידה. התופעה הזו גורמת לנזק ופגיעה חמורה במערכות החיוניות בגוף האישה בהריון מה שיכול להוביל למצבים בלתי הפיכים ושלא נדע למוות.

עד היום לא נמצאו גורמים ספציפיים לתופעת תסחיף מי שפיר אך אפשר לדעת על קיומה ברוב המקרים כאשר מאבחנים קריעה ספונטנית או ישירה של רקמות עם או בלי טיפול בחומרים מכפילי התכווצויות. 

 הסימנים הבולטים הם קוצר נשימה עייפות פתאומית וירידה בלחץ הדם אצל האישה בהריון מחייב ביקור אצל הרופא או אפילו לבית החולים על מנת לעשות את הבדיקות ולהיות תחת השגחה. למרות שעדיין לא נמצא טיפול לתסמין הזה כי אין אפשרות לדעת מה הגורמים המשמעותיים אך השיפור בטיפול הרפואי יכול לספק תחזית טובה יותר כיום ליולדת ועוברה במקרים הקלים שהם השלבים הראשונים, ויסייע באי הגעה לשלב השני.