שלבי ההתפתחות של התינוק

כל ילד הוא יחיד ומיוחד, כל תינוק מתפתח בצורה שונה, בקצב שלו ולכן כל תינוק ממלמל, מתהפך, זוחל, מתיישב, מתחיל ללכת ומראה סימנים ראשונים של דיבור בזמנים אחרים. יחד עם זאת, יש איזשהוא טווח שבו כל שלב בתהליך ההתפתחות קורה.

חוש הראייה

מגיל 1-2 חודשים תינוקות רואים למרחק של עד 40 ס״מ וככל שהזמן עובר הראייה מתחזקת והטווח גדל. קשר עין, שימוש במשחקים וגירויים עם צבעים מנוגדים, שימוש במובייל ומעבר בין מקומות כמו סלקל, טרמפולינה ולול יסייעו בתהליך חיזוק חוש הראייה.

חוש השמיעה

התינוק שומע כבר ברחם. מומלץ לדבר ולשיר לתינוק בקולות נעימים ורכים, להשמיע לו מוזיקה, לספר לו סיפורים ועוד… הדבר יעודד את התפתחות השפה שמגיעה לקראת גיל 10 חודשים.

חוש המישוש

כבר בגיל 3 חודשים יתחיל התינוק להתעניין במרקמים וקולות שונים הנשמעים מתוך הצעצועים. מומלץ לתת לתינוק להרגיש חפצים שונים במרקמים מגוונים כמו ירקות, פירות, ספרים המשלבים כל מיני בדי טקסטיל ועוד… בגיל 4-5 חודשים התינוק מתחיל להכניס כל דבר לפה וזו הדרך שלו להכיר את הסביבה.

התהפכות, זחילה וישיבה

בין גיל 5-7 חודשים התינוק מתחיל להתהפך מהגב לבטן ולהיפך. כדי לעודד זאת ולחזק את חגורת הכתפיים שלו, מומלץ להשכיבו כבר מגיל 0 לזמנים קצרים על הבטן בהשגחה כמובן. ניתן להושיב את התינוק בחצי שכיבה, ממש כמו בסלקל או בטרמפולינה כדי לעודד ישיבה, אך מצד שני לאפשר לו כמה שיותר מרחב תנועה במשטחים על הרצפה. בנוסף, בשלב זה התינוק מתחיל לזחול ולכן חשוב לאפשר לו מרחב, לתת לו את האופציה לזחול מתחת לשולחן, על כריות, צעצועים רכים ועוד…

הליכה ומעבר בין מצבים

בין גיל 9-10 חודשים התינוק מסוגל לעבור בקלות בין מצב שכיבה לישיבה ויש תינוקות שמראים אפילו צעדי הליכה ראשונים בעזרת רהיטים המאפשרים להם לקום ומספקים להם תמיכה. זה הזמן לעודד את סקרנותו וללמד אותו על האיברים השונים בגוף.

 

מרחבי הרשת:

מטרנה מחברת בין אימהות בחופשת לידה

מטרנה – כתבה באתר דה מרקר