פעוטונים וגנים לקטנטנים – איך בוחרים גן ילדים לגיל הרך?

ילדים הם האוצר היקר לנו ביותר, ובגיל הרך, כשהם עוד צעירים מאוד וכל דבר קטן יכול להשפיע עליהם לטובה או לרעה, אנו יותר חרדים ודואגים לשלומם. לכן לפני שבוחרים פעוטון או גן לילד כדאי לצאת לשטח ולעשות מחקר קטן. לפניכם מספר טיפים שיעזרו לכם וימקדו אתכם על מה לתת את הדעת לפני שאתם נכנסים לאתרים ומחפשים רשימות של גנים ופעוטונים קרובים לבית:

  1. בטיחות, בטיחות… בטיחות!

אם יש משהו שעליו לא נתפשר לעולם הוא הבטיחות של ילדינו, ומשך הזמן אשר הילדים מבלים בדרך כלל בגן חושף אותם ללא מעט מפגעים וסכנות. את ליקויי הבטיחות ניתן לחלק לסוגים: תשתית, אנושית והיערכות נכונה. בין הליקויים שתוכלו לחפש בבואכם לבדוק בגני הילדים האופציונליים ניתן למצוא לדוגמה:

  • שקעי חשמל חשופים – ללא כיסויי הפלסטיק המגן המקובל, דבר אשר יכול לגרום לילד להכניס דבר מה לתוך החור ולהתחשמל.
  • פינות לא עגולות של קירות, שולחנות ורהיטים – אשר לעיתים מצויים בדיוק בגובה ראשו של הפעוט ומכה מהן תוכל לגרום לנזק וכאב גדולים מאוד.
  • חוסר בשערים המפרידים בין אזורים שונים של הגן – בין המטבח לחלל המרכזי או בין אזור השינה לשאר הגן.
  • אי הימצאות של מטף לכיבוי אש ומערכת לגילוי עשן
  • בחצר הסתכלו וודאו שאין ממטרות בולטות, צינורות שאינם מגולגלים ועלולים לגרום למעידות, ועוד מכשולים בולטים.
  • בדיקות רקע לעובדים – בררו מי הם העובדים בגן, כמה ניסיון יש להם, האם עברו בדיקות רקע פליליות – וקיבעו האם הצוות נראה לכם אמין וראוי לטפל בילדכם.

גני ילדים קרובים אליכם

  1. כמות הגננות והסייעות לכל ילד

לפי משרד התמ"ת, האחראי על הפעוטונים בארץ, קיימת המלצה הקובעת כמה גננות צריכות להיות בגן עבור כל ילד. הכמות משתנה בהתאם לגילם של הילדים:

  • עבור תינוקות קטנים, בגילאי 6-15 חודשים היחס המומלץ לא יעלה על 1:6, שטח הגן צריך להיות מעל 50 מטר מרובע לפי חישוב של 3.3 מטרים מרובעים לכל תינוק.
  • לפעוטות בגילאי 15-24 חודשים יחס הצוות/ילדים המומלץ לא יעלה על 1:9, שטח הגן צריך להיות לפחות 70 מטרים רבועים ומספר הילדים המקסימלי לגן יהיה 23.
  • לפעוטות בגילאי 25-36 חודשים היחס צריך להיות 1:11, מקסימום 27 ילדים בגן, ושטח המבנה לפחות 70 מטרים רבועים.
  • גן לילדים בגילאי 3-4 שנים יכיל מקסימום 35 ילדים ולפחות 2 גננות/סייעות.

המלצות אלו של משרד התמ"ת הן הרף, אך כמובן כאשר אתם באים לבחור בפעוטון או גן תמיד תשאפו לנתונים טובים יותר – יותר צוות, מקום גדול יותר, ופחות ילדים בגן בסך הכול.

  1. קירבה למקום המגורים

להעביר נסיעות ארוכות או לבלות עם פעוט בפקקים ידועה כחוויה מפוקפקת, להעביר כך כל בוקר – על אחת כמה וכמה. בחירה בגן קרוב לבית תשדרג לכם משמעותית את החיים, ויותר חשוב – תשדרג לילד את החיים (גם אם הוא לא מבין את זה עדיין). השתדלו לבחור בגן קרוב לבית ולא לעבודה שלכם על מנת שהילד יבלה כמה שפחות זמן בדרכים, זה גם יותר בטוח וגם הרבה הרבה יותר קל.

ולבסוף, אין דרך ממש להגדיר או למדוד זאת, אבל לגורם האנושי יש חשיבות גדולה מאוד, שיקלו עם איזו גננת שדיברתם וראיתם הייתה לכם הכימיה הטובה ביותר – האינסטינקטים שלנו כהורים בד"כ לא יאכזבו.