ליצור סביבת שינה טובה לתינוק

במשך החודשים הראשונים לחיו, התינוק ישן במרבית שעות היממה ומתעורר בכל מספר שעות בעיקר לצורך אכילה. אלא שככל שהוא גדל – כך סוגיית השינה הופכת לעניין בבית – התינוק מסרב להירדם, בוכה כשהוא צריך לישון ומקשה על שגרת חייהם של ההורים. סביבת שינה טובה לתינוק היא סביבה שמאפשרת לו לישון בשעות קבועות ביממה ולמשך זמן ארוך – ובכך שומרת מצד אחד על שגרת חיים קבועה ככל הניתן אצל ההורים, ועל בריאות, התפתחות תקינה ועירנות בשעות היום אצל התינוק.

 

טיפ 1 – הלבישו את התינוק טוב, כדי שלא תצטרכו לשים עליו שמיכה

שמיכה על גופו של התינוק כשהוא ישן לא נחשבת לבריאה, ובמקרים מסוימים היא גם לא מאוד בטיחותית. לכן, מומלץ להלביש את התינוק בבגדים נוחים, לרוב לא יותר משכבה אחת, כדי לאפשר לו לישון בנוחות גם ללא שמיכה או מיזוג אוויר. כיום ישנן חליפות שינה מיוחדות בהתאם לעונה או לטמפרטורה בחדר, שמבטיחות שהתינוק לא יזיע בלילה וכן לא ירעד מקור.

 

טיפ 2 – לוודא שהמיטה עומדת בתקנים של משרד הבריאות

מיטת תינוק היא ללא ספק הרהיט החשוב ביותר בחדר. כשרוכשים מיטה לתינוק, חשוב לוודא שהיא עומדת בתקנים של משרד הבריאות – שהיא עשויה מחומרי גלם איכותיים, שהיא לא צבועה בצבעים או דבקים רעילים לנשימה ושכן שבמעקה הבטיחות אין חורים שעלולים לתפוס את האצבעות של התינוק ביניהן.

 

טיפ 3 – ערכו טקס שינה קבוע ומרגיע כל לילה לפני השינה

כלל ראשון להורים שרוצים ליהנות משינה קבועה של התינוק שלהם הוא ליצור שגרת שינה קבועה. כדי להפחית במאבקים ובבכי של התינוק, מומלץ להקפיד על שגרת שינה קבועה שמתחילה כבר בשעות אחר הצוהריים, והיא זו שמסמנת לתינוק ששעת השינה קרבה. למשל – אוכל, אמבטיה, החתלה ושינה. כמו כן, ישנם הורים אשר החליטו לאמץ “טקסים” מסוימים שיאפשרו לתינוק להיכנס לתודעת שינה והצביעו בבית בובות שונות. לפני השינה, ההורים והתינוק עוברים ליד כל בובה ואומרים לה “לילה טוב”.

 

טיפ 4 – שעות שינה ותנומה קבועים

 בהתאם לטיפ הקודם, הקפידו ששעות השינה של התינוק יהיו קבועות ככל הניתן, בין אם מדובר בשנת צוהריים ובין אם מדובר בשנת לילה. אם התינוק שלכם תופס תנומה בשעה 17:00, כדאי להתכונן לכך שהלילה שלכם יהיה לבן.

 

טיפ 5: קראו להם סיפור או שירו שירי ערש לפני השינה

 רגע לפני השינה – כדאי להשקיע קצת בתינוק שלכם, וזאת כמובן בתנאי שהוא בגיל בו הוא מתקשר ומבין אתכם. קראו לו סיפור או שירו ביחד שיר ערש לפני השינה – זה חלק מ”טקס שינה” שמבשר להם שהגיע שעת השינה וגם מאפשר להם להירדם נינוחים ושלווים יותר.

 

המטרה הסופית – הרגלי שינה לתינוק שלכם

 הורים רבים יעידו שתהליך ההירדמות והשינה של התינוק או הילד שלהם הוא תהליך לא פשוט שגוזל מהם מאמצים רבים. התינוק מסרב לישון ומחרב את זמן האיכות של ההורים העייפים ממילא. המטרה בסעיפים שפורטו הם לגרום לתינוק לאמץ הרגלי שינה טובים יותר, ובהמשך אפילו לזהות בעצמו את העייפות ואת זמן השינה ולהירדם לבד.