כל מה שצריך לדעת על דיכאון אחרי לידה

לידה, היא ללא ספק אחד הרגעים המכוננים בחייה של כל אישה. רוב הנשים עוברות את תקופה זו בקלות, ולעיתים אף אופוריה ותחושת שמחה. ואכן יש לכך סיבות שזה יישאר כך, אחרי הכל לא בכל יום מגיע תינוק חדש משלך לעולם.. עם זאת ישנן נשים אשר חוות משבר נפשי בעקבות הלידה, או בשמו המפורש דיכאון אחרי לידה. ע”פ הסטטיסטיקות כ-15% מהנשים יחוו דיכאון זה במהלך חייהן, כך כי למרות והפרעת דיכאון אינה נחשבת לתקינה, בדיכאון אחרי לידה המצב שונה. כמו כן, ברוב המקרים הדיכאון יחלוף כלא היה מעולם בתוך תקופה קצרה של שבוע עד שבועיים. במקרים בהם מדובר על דיכאון קשה, רצוי לפנות אל ייעוץ מקצועי אצל מטפל מוסמך המתמחה בטיפולים אלו.

הסיבות העיקריות לדיכאון אחרי לידה

כמו כל הפרעה נפשית אחרת וכמו כל סוג דיכאון, גם דיכאון אחרי לידה אינו שונה בהיבט של הסיבות לדיכאון. כלומר, לא ניתן להצביע על נקודה אחת וברורה אשר היא זו הגורמת למצב הדיכאון, אלא למעשה מדובר במכלול של סיבות או בסיבות המשתנות בין יולדת אחת לאחרת. אם בכל זאת מנסים לנתח את הגורמים המרכזיים, אז ניתן להצביע על שלוש נקודות מרכזיות:

  • חוסר בביטחון העצמי – מקרה זה נפוץ בעיקר לאחר לידה ראשונה, שאז היולדת תחוש כי אינה תוכל לספק את ההגנה הראויה לתינוק שזה עתה נולד, או לחילופין תחשוש כי אינה תעמוד “בסטנדרטים” אשר להם הילד זקוק.
  • אין חיבור בין האם לתינוק – הדימיון לגבי נראותו של התינוק וחיבורו הנפשי עם האם, עשויים לפתח ציפיות חסרות שחר מתינוק בין מספר ימים.. אך בעייני האם מדובר בקושי אמיתי אשר גורר למצב רוח רע, דיכאון והסתגרות עם עצמה.
  • תשומת לב – אין ספק שתינוק חדש בבית מושך אליו את מירב תשומת הלב, הן מבחינת הבעל שהוא כעת אבא (לראשונה?), והן מבחינת המשפחה המורחבת כמו הסבים והסבתות אשר מרכזים את כל תשומת הלב ברך הנולד. מצב זה עלול לגרום לא אחת למצבי רוח ירודים, הפרעות נפשיות ודיכאון אחרי לידה.

האם זקוקה לתמיכה נפשית

אם מצב זה מופיע אצלך, אל תהססי ופני אל גורם מקצועי ע”מ לטפל הדיכאון זה. מטפל מוסמך ידע לאבחן את הדיכאון ולהעניק טיפול מהיר ואפקטיבי, אשר יחזיר לך את מצב הרוח ואת השמחה לחייך. גם תמיכה מהמשפחה יכולה לסייע לך, ולכן שתפי את רגשותייך עם האנשים הקרובים העוטפים אותך, ואלו בוודאי יעניקו לך מענה רגשי ותמיכה נפשית הנחוצה לך.

לסיכום: דיכאון לאחר לידה נחשב למצוי בקרב נשים רבות, אך אין זה אומר כי אין לייחס לכך חשיבות כלל. להיפך, שתפי את רגשותייך עם הסביבה הקרובה, ואף פני אל מטפל מוסמך לשם קבלת תמיכה רגשית שתסייע לך לחזור לעצמך ובכך תסייע לך לאזור כוחות מחודשים גם עבורך, וגם עבור התינוק החדש שבוודאי זקוק לכך.