טיפים להנקה מוצלחת

נולד לך תינוק, שיהיה במזל!

מרבית הסיכויים שהתארגנת כבר על חבילת הלידה מקיפה ושבחרת את העגלה המתאימה ביותר מבין מגוון עגלות תינוק שהשוק מציע, שתלווה אותך בתחילת הדרך החדשה בבטחה ובנוחות. בנוסף, סביר להניח שעוד לפני הלידה חשבת על נושא הזנת התינוק: האם להניק או לבחור בהזנה באמצעות בקבוק. לגבי ההנקה, יתכן שקראת חומר רלוונטי, קיבלת הכוונה כללית במסגרת קורס הכנה ללידה ודיברת עם חברות שעשו זאת בהצלחה. עם זאת, יש לקחת בחשבון, שבזמן אמת, לאחר הלידה, שסביר להניח שהותירה אותך עם פחות כוחות ויותר תשישות, לחץ המלווה בהתרגשות, תנסי ליישם את מה שלמדת (או חשבת שלמדת) והתוצאה לא בדיוק כפי שציפית. יתכן מתב שהתינוק, שרק יצא לאוויר העולם, אינו משתף פעולה כפי שתכננת, הרי לו הדבר חדש בדיוק כפי שלך.

אז מה עושים איך בכל זאת להביא לכך שחוויית ההנקה תהיה חיובית ומולחת ככל הניתן?

אין זמן טוב להתחיל כמו עכשיו

סביר להניח שלאחר הלידה מספר שעות מנוחה יעשו לך חסד. עליהם לא כדאי לוותר. אבל כשהתינוק מגיע חזרה לרשותך, זה הזמן המתאים להתחיל לנסות להניק. אמנם ב-24 שעות הראשונות ללידת התינוק, הוא אינו זקוק עדיין למזון כדי להתקיים, אבל ככל שתקדימי להתחיל עם תהליך ההנקה, הדבר יתרום להכרתך את התינוק, הוא אותך ולסיוע היווצרות החלב. מומלץ לבקש הדרכה והכוונה מאחות המחלקה בבית חולים (כך שבעצם תהיה איתך בחדר ותתרגל איתך מספר פעמים את פעולת ההנקה- אחד על אחד). במקביל תוכלי לבדוק האם קיימת הדרכה קבוצתית בנושא במסגרת ההדרכות הניתנות בזמן השהות שלך שם. חשוב להציג בפני הצוות הרפואי במקום כי את מעוניינת להניק, כך שבעצם האחיות תדענה לעדכן אותך בכל שלב שהוא שהתינוק מראה סימני רעב ולא לתת לו תוספות (אלא אם הדבר מקובל עליך).

בחירת תנוחה נוחה גם לך וגם לתינוק

חשוב שתנוחת ההנקה תהיה נוחה גם לך וגם לתינוק מאחר ובמיוחד בתקופה הראשונה, זמן ההנקה הינו ארוך יחסית. נסיע להירגע לפני ההנקה, להרפות את גופך. תוכלי להיעזר בכיסא נוח, כרית לתמיכה. קרבי את גוף התינוק ותתכופפי מעט אליו. הפני את גופו אליך כך שפניו יהיו מול הפטמה ותמכי בו בעורף הגב ולא בראש. כדאי שהאף שלו יהיה מול הפטמה, ובמידה ויהיה לך יותר נוח, תמכי בשד מלמטה. נסי לעודד אותו לפתוח פה רחב באמצעות קרבה לפטמה והצמידי אותו בתנועה עדינה ומהירה, כך שהסנטר והשפה התחתונה יוצמדו ראשונים ולאחר מכן השפה העליונה.

הנקה לפי ביקוש

במידה ואת מזהה סימני רעב מוקדמים אצל התינוק, כמו למשל הכנסת הידיים לפה, מציצה, בכי וחוסר שקט, הציעי לו לאכול. אל תחכי כי לא עבר זמן רב מאז הנקת בפעם הקודמת. כדאי, במיוחד כאשר התינוק עדיין קטן, להניק לפי דרישה ולא לפי שעות מסודרות (זה יגיע בשלב מאוחר יותר). תינוק רעב מידי יתקשה לגלות סבלנות כשאת מנסה ללמד אותו כיצד לינוק, דבר שסביר להניח שיגרום לך ללחץ וקושי ליישם את טכניקות ההנקה.

סבלנות

מעטים התינוקות שחוויית ההנקה איתם היא מושלמת להתחלה. לפעמים ההתחלות מלוות בקשיים מאחר והתינוק עדיין לא התרגל אליך ואל לא אליו. כל הליך ההנקה, למרות שהוא טבעי, הוא הליך שצריך לרכוש מיומנויות ולכל תינוק יש הרגלי הנקה ייחודיים לו. אם תקחי בחשבון מראש שההתחלה יכולה להיות לא פשוטה , דורשת סבלנות, ולבסוף חשבי חשיבה חיובית כי את והוא תצליחו להבנה הדדית לגביה והוא אכן יילמד את התנוחה היעילה ביותר לינוק ואת את התנוחה הטובה ביותר לתמוך בו תוך כדי ההנקה.

יועצת הנקה מוסמכת

במידה ואת רואה שאת נתקלת בקשיים בתחילת ההנקה או שאת צופה שיהיו עוד לפני הלידה, מומלץ להתארגן על שמות של יועצות הנקה מוסמכות. תפקידן הוא לספק ייעוץ מותאם לכל אם בהתאם לקשיים שהיא חווה ובהתאם לאופי התינוק (בדומה לייעוץ משפטי הייחודי לכל מקרה). את רשימת היועצות ניתן לקבל דרך האינטרנט או לבקש המלצות מחברות אם הן מכירות. יועצת הנקה תוכל להגיע לביתך, עדיף מספר ימים לאחר הלידה, ולהנחות אותך בסביבה הטבעית שלך, איך לאחוז את התינוק בזמן ההנקה, תתרגל יחד איתך את התהליך, תנחה אותך לגבי טיפים בנושא ותוכל בעצם לתת לך מענה לכל שאלה שיש לך בנושא. בנוסף, היא תוכל ללוות אותך בהמשך במידה ותהיי מעוניינת בפגישת הדרכה נוספת או תוכלי ליצור איתה קשר טלפוני אם יהיו לך שאלות נוספות. המטרה היא לקבל הכוונה ייחודית אחד על אחד, בהתאם לקשיים שאת חווה ולספק לך ביטחון בהנקה.

צמידי הנקה מיליקון

צמידי הנקה מסיליקון ידועים כמוצר עזר אשר נותן ליונקת או למיילדת לדעת בצורה מדוייקת מה היה זמן ההנקה האחרון של התינוק. המוצר הזה מומלץ ביותר על מנת לספק לאם או לאחות בבית החולים נוחיות מירבית וחוסר דאגה בכל הקשור לזמני האכלה של התינוק.

לסיכום,

על מנת שחוויית ההנקה תהיה מוצלחת מתחילתה ניתן בין היתר להשתמש גם עם משאבות הנקה להשכרה, צריך לקחת בחשבון שסביר להניח שתתקלי בקשיים (במיוחד בהתחלה). כדי להתמודד איתם כדאי להתחיל לנסות להניק מההתחלה, עוד בבית חולים, ניתן להיעזר ביועצת הנקה מוסמכת במידה ואת נתקלת בקשיים או צופה כאלה מראש, להיות סבלנית ולחשוב חיובי.

בהצלחה!