טיפים להנקה טובה

לא מעט פעמים במהלך ההיריון את שומעת את השאלה הנפוצה "את מתכוונת להיניק?" לרוב את גם עונה שכן ולנגד עינייך עולה התמונה הרומנטית של האם המיניקה. אם זה הדבר הטבעי לעשותו מדוע שלא אניק? לא אחת את בכלל לא מעלה בדעתך שתתקלי בקשיים סביב נושא ההנקה. נראה לנו שאם זה מה שטבע התכוון שיקרה אין סיבה שזה יהיה מסובך, אין סיבה ללמוד את זה כי זה אמור להיות טבעי. אנחנו לא חושבות על העובדה שאנחנו כבר לא חיות בטבע ולא יולדות בטבע ולכן יכול להיות שגם ההנקה לא תהיה כל כך טבעית עבורנו.

ואז זה קורה, הצירים, ירידת המים, הניתוח הקיסרי, זה מגיע והתינוק שלנו מגיח לאוויר העולם. הוא מגיע ויחד איתו מגיעות הרבה שאלות, מתי הוא צריך לאכול? כמה הוא צריך לאכול? למה כואב לי כשהוא יונק? מדוע הוא לא עולה מספיק במשקל? למה הוא כל הזמן רוצה לינוק? האם יש לי מספיק חלב? ועוד.

אנחנו חיים בעולם המודרני והיה צפוי כבר שמישהו ימציא את המד הזה, זה שמתחבר לשד ומודד כמה חלב יוצא משם. אבל לא, אף אחד עוד לא המציא את זה ואנחנו באמת לא יודעות כמה חלב יוצא משם. ולכן קשה לנו לדעת כמה התינוק שלנו אוכל.

זו אחת הסיבות שאנחנו צריכות להיות קשובות יותר מתמיד לתינוקות שלנו. לנסות להבין מהם אם הם רעבים או לא. בשביל לבדוק אם הם באמת אוכלים כמו שהם צריכים קיימים מספר מדדים חיצוניים אותם קל מאוד למדוד שיעזרו לנו לדעת שהתינוק שלנו מוזן כמו שצריך.

המדד הראשון הוא כמות הארוחות. תינוק בן יומו זקוק בחודשי חייו הראשונים לבין 8-12 ארוחות ביממה. אני ממליצה בחום, לעשות טבלה ולסמן כל ארוחה של התינוק, אחרי שיעברו 24 שעות אפשר יהיה לספור ולראות כמה ארוחות אכל התינוק. אם מספר הארוחות הוא בין 8-12 הכל בסדר.

מומלץ להיניק בכל ארוחה מצד אחד ולחכות עד שהתינוק יתנתק באופן עצמאי, אולם חשוב שבשבועות הראשונים הארוחה תהיה מינימום 20 דקות בכדי לאפשר לתינוק לשאוב את הכמות הדרושה לו ולהגיע לאחוזי השומן הגבוהים הנוצרים אחרי מספר דקות של הנקה מאותו הצד.

את הצד השני אתן לקינוח לתינוק במידה ואני גדושה ורוצה לשחרר קצת חלב או לחילופין אם הינקתי מעל 20 דקות והתינוק עדיים אינו רגוע.

המדד השני הוא כמות החיתולים הרטובים מפיפי. בשבועות הראשונים כדאי לוודא שהתינוק נותן כ6-7 חיתולים רטובים מפיפי ביממה. זו דרך טובה לוודא שהתינוק אינו מתייבש ושותה מספיק חלב.

קקי למשל אינו מספק מדד על כמות החלב מכיוון שאין דפוס לתינוקות יונקים בנושא הזה. תינוק יונק יכול לעשות קקי כל הנקה או לחילופין אחת לשבוע וזה בסדר. בחלב אם לא תמיד יש פסולת ולכן לא תמיד התינוק יפריש צואה כל יום אם הוא יונק באופן בלעדי.

המדד השלישי הוא עליה במשקל. בימי חייו הראשונים התינוק יכול לאבד עד 10 אחוז ממשקל גופו. אם הוא יונק כמו שצריך הוא אמור להשלים ולהגיע למשקל הלידה שלו תוך שבועיים מיום הלידה. לכן מומלץ ללכת לשקול אותו בין 10 ימים לשבועיים אחרי הלידה כדי לדעת שההנקה זורמת כמו שהיא צריכה. אחרי שבועיים ממוצע עליה במשקל של התינוק יהיה בין 25-35 גרם ביממה. לא מומלץ ללכת לשקול את התינוק כל יום מכיוון שזה מכניס למתח גדול והופך לעיתים לפעולה מלחיצה ואובססיבית, אולם חשוב ללכת לשקול את התינוק אחת לכמה שבועות כדי לדעת שהכול תקין.

המדד האחרון הוא ההתנהגות של התינוק. חשוב לראות שאין התנהגות קיצונית מדי, כמו ישנוניות יתר, ערנות יתר, עצבנות יתר, בכי בלתי פוסק, אפאטיות ועוד במשך היממה. אם משהו בהתנהגות התינוק נראה לנו לא רגיל מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע, רופא, אחות טיפת חלב, מדריכת הנקה.

כמובן שאחד התנאים ההכרחיים להצלחת ההנקה הוא תחושת הרוגע של האם, אם האם מאושרת ורגועה היא יכולה לשחרר כמות גדולה של חלב ולכן מומלץ לדאוג לעזרה בכל נושא תפעול הבית כדי שיהיה לך זמן להתרכז בללמוד את תינוקך, את הטיפול בו ואת הנקתו ללא הסחות דעת.

אם תעקבי אחרי המדדים הללו ותזרמי עם התינוק יש סיכוי טוב יותר שתוכלי להיניק ללא קשיים. דבר חשוב נוסף הוא להקפיד על אחיזה נכונה שלא תכאב לך, אם את לא מצליחה להגיע לאחיזה הנכונה והנעימה מומלץ להיוועץ עם גורם מוסמך כמו מדריכת/יועצת הנקה.

עינת דולב הדס,

אמא לארבעה ומדריכת הנקה וליווי התפתחותי מוסמכת, בעלת סטודיו הורים אונליין, בית לפעילויות להורים ותינוקות.

באוירה בייתית ואינטימית מתקיימות בסטודיו פעילויות להורים ותינוקות בהן תוכלו לקבל כלים חשובים להקשיב לעצמכם, לחזור לאינטואיציות שלכם, כלים שיתאימו כל אחד לסגנון חייו ויחד עם זאת לתת סביבה התפתחותית אופטימאלית עבור תינוקכם.

הסטודיו מרכז מידע חשוב בסדנאות אינטימיות והרצאות יחודיות.