טיפול בחרדות במהלך היריון

תקופת ההיריון היא תקופה מרגשת מאוד – כאשר אישה נושאת תינוק ברחמה היא מרגישה הכול בעוצמה גדולה יותר, היא יותר מתרגשת ויותר שמחה, יש לה יותר בחילות ויותר פרפרים בבטן ויש לה גם יותר חרדות – החרדה שמא משהו לא תקין בבריאות העובר או שלא נדע איך לטפל בו לכשייוולד היא גדולה מאוד.

פחדים וחששות בזמן ההיריון משותפים לכל הזוגות שמצפים לתינוק. השאלה היא איך ניתן להתמודד עם רגשות לא נעימים אלו בצורה יעילה? טיפול בחרדות היריון צריך לאפשר לנו ליהנות מההיריון והציפייה לילד. כאשר אנחנו לא מסוגלים להתמודד לבד עם החרדה שמציפה, כדאי לנו לפנות לפסיכולוג ו/או לאיש מקצוע המתמחה בהתמודדות עם חרדות שונות, שיסייעו לנו לעבד ולהתמודד עם הפחדים שלנו בצורה נכונה.

אילו חרדות אפשרויות בזמן היריון?

ישנם הרבה סוגי חרדות שונים שנשים יכולות לחוש בזמן ההיריון: רוב הנשים חוששות בזמן ההיריון שמשהו לא בסדר עם התינוק, הן חוששות שלתינוק יש פגם גנטי או נכות. את החרדה לבריאות התינוק ניתן לפתור בעזרת בדיקות אשר ישללו את הפחדים שלנו; חרדות נוספות של נשים הרות קשורות לפחד שלהם מפני הלידה. כאשר אישה כורעת ללדת היא צריכה להתמודד עם סף כאב חזק מאוד. נשים רבות חוששות שהלידה תכאיב להן מאוד או שיהיו בה סיבוכים לא צפויים.

טיפול בחרדות אלו יכול להיות מעשי ולכלול הרגעה ספציפית ומתן תשובה הגיונית לכל פחד ופחד, אולם לרוב, אנשים שחשים חרדה לא יכולים להקשיב לקול ההיגיון כי הפחד שלהם חזק מדי. במקרים בהם אנחנו לא מצליחים להרגיע לבד את האישה ההרה כדאי לנו להפנות אותה לטיפול של איש מקצוע אשר יוכל להמליץ לאישה על שיטות הרפיה ולאפשר לה לבטא את החרדה הגדולה שלה בצורה מלאה ובטוחה.

איזה חרדות צצות לגברים כאשר הם מצפים לתינוק?

לא רק לנשים יש חרדות בזמן היריון – גם גברים שמצפים לתינוק ולהפיכתם לאבות יכולים לסבול מחרדה רבה. גברים רבים יכולים לחשוש שהתינוק שלהם לא יהיה בריא. הם יכולים לחשוש שמא האישה שלהם לא מטפלת מספיק טוב בעצמה ובעובר.

העובדה שהגבר לא נושא את התינוק בעצמו יכולה לגרום לו לחרדה רבה ולתחושה של ריחוק מהעובר ומבת הזוג שלו. במקרים שבהם האבא המיועד חש חרדה רבה לגבי התינוק (ואפילו מפתח תסמינים דומים להיריון מתוך הזדהות גדולה) עליו לפנות לאיש מקצוע שמתמחה בנושא של טיפול בחרדות.

כיצד ניתן להתמודד עם חרדות במהלך היריון?

אז כיצד למעשה ניתן להתמודד עם אותן חרדות מדוברות לאורך כל תהליך ההיריון? בשביל לעבור טיפול יסודי בחרדות בזמן ההיריון אנחנו צריכים ראשית להכיר בכך שחרדה היא חלק טבעי מהציפייה לחיים חדשים. כאשר הפחדים שלנו ועוצמת הרגשות שלנו לא ניתנים להכלה עלינו לא לפחד או להתבייש לבקש עזרה. שיחות טיפוליות על בסיס קבוע עם איש מקצוע יסייעו לנו להתמודד עם הפחדים שלנו בצורה הטובה ביותר.