המודעות לסרטן השד עולה, מה עלייך לדעת?

לפי הקרן הלאומית לסרטן השד בארצות הברית, מאובחנים מדי שנה כ-200,000 מקרים חדשים של סרטן השד, מה שהופך אותו לנפוץ פי 3 יותר מסוגים אחרים של סרטנים גניקולוגיים.

סרטן השד יגזול את חייהם של 40,000 אנשים בשנה בארצות הברית. מה שבאמת מטריד היא המהירות שבה עלו ממדי סרטן השד במשך חמש השנים האחרונות. בשנת 1960 אובחנה אישה אחת מכל עשרים נשים, והיום אחת מכל שבע.

להלן כמה עובדות חשובות על סרטן השד:

–          אישה אחת מתוך שמונה שחיה עד גיל 85, תפתח סרטן השד.

–          סרטן השד הוא גורם המוות המוביל בקרב נשים בגיל 55-40.

–          15% מכלל מקרי סרטן השד מתרחשים אצל נשים מתחת לגיל 45. בקבוצת גיל זו סרטן השד הוא אגרסיבי יותר ושיעורי ההחלמה נמוכים יותר.

–          80% מהגושים בשד אינם סרטניים.

–          70% ממקרי סרטן השד מאובחנים בבדיקת שד עצמית.

–          לכ-80% מהנשים שאובחנו כחולות בסרטן השד, אין היסטוריה משפחתית של סרטן השד.

יש הטוענים כי למרבה הצער אין לפרדיגמה הרפואית הנוכחית אין, יחסית, על מה גורם לסרטן השד וכיצד ניתן לטפל בו ביעילות. לטענתם הטיפולים הקונבנציונליים בסרטן מוסיפים גם חטא על פשע וגורמים יותר נזק מאשר תועלת, עובדה שעד היום נוטים להעלים.

במציאות זו טוב לדעת שהיום מרבים הרופאים להשתמש במכשיר מרג'ין פרוב בעת ניתוח לכריתת גוש בשד. מכשיר זה מאפשר למנתח לדעת כבר בזמן הניתוח אם אכן הוסרה מהשד כל הרקמה הסרטנית, ומפחיתה את הצורך בניתוח חוזר.

המכון האמריקאי לחקר הסרטן מעריך כי אפשר היה למנוע כ-40% ממקרי סרטן השד בארצות הברית, אם אנשים היו בוחרים בסגנון חיים חכם יותר. למעשה, המחקר העדכני ביותר בתחום מראה שסרטן לא היה קיים בבני אדם לפני הזיהום האוויר והתזונה הלקויה המאפיינים את הדורות האחרונים. בעצם, ממצאים אלה מוכיחים שסרטן הוא מחלה מעשה ידי האדם.

סימנים שצריך לשים לב אליהם

–          גוש בשד שמורגש שונה משאר רקמת השד.

–          הפרשה חריגה מהפטמה.

–          שינוי בגודל ובצורה של החזה.

–          שינויים בעור השד.

–          אדמומיות או עור כשל קליפת תפוז.

–          כאב או רגישות בשד.

–          פטמה הפוכה.

–          התקלפות של הפטמה.

–          בלוטות לימפה מוגדלות או נפיחות בבית השחי.