האם לדחוף שפה נוספת לתינוק בן כמה חודשים?

הורים רבים מתלבטים האם כדאי כבר בגיל כמה חודשים להתחיל ולדבר עם הילד בשפה נוספת. העניין הוא שזה מאוד תלוי. למשל הורים שמדברים זה עם זה בשתי שפות או הורים שאחד מבני הזוג מדבר עברית והשני שפה אחרת, לפעמים חייבים לדבר עם הילד בשתי השפות.

 

חשוב לזכור שכל ילד הוא שונה מהאחר ולכן יש ילדים שאצלם הדבר עלול לגרום לעיכוב של תהליך התפתחות השפה, כלומר בעוד ילדים הלומדים שפה אחת יתחילו להראות סימני דיבור ראשונים כבר בגיל שנה, ילדים הלומדים שתי שפות, יתחילו לדבר ממש לקראת גיל שנתיים או אפילו שנתיים וחצי.

 

כאשר מדובר בתינוק שלא חייב ללמוד שתי שפות בכדי לדבר עם שני הוריו, מומלץ דווקא לחכות עד שהפעוט ילמד את השפה הראשונה, בדרך כלל זו עברית, שפת האם שלו ורק בשלב מאוחר יותר, כאשר הוא מדבר ומתקשר כמו שצריך, ניתן יהיה להשריש לו שפה נוספת בין אם זו אנגלית, ספרדית או איטלקית.

 

בשלב מאוחר יותר, כאשר הילד צבר ביטחון בשפה הראשונה יהיה הרבה יותר קל הן בשבילו והן עבור הוריו ליצור את ההבדל בין שתי השפות. למשל, הורים רבים מתחילים לשלוח ילדים בגילאי 4 או 5 לחוג אנגלית ובמסגרת חינוכית שכזו, קל ללמד את הילדים אוצר מילים ראשוני, שכן הם כבר יודעים איך אומרים את אותן מילים בעברית.

 

השרשת שפה נוספת בגיל מאוחר יותר תסייע למנוע בלבול ותסכולים אצל הילד, שכן תהליך התפתחות השפה הוא בין אבני הדרך החשובות ביותר ליצירת תקשורת בריאה, חיזוק הביטחון העצמי ופיתוח יכולות אישיות לא רק בהיבט השפה אל בהיבטים נוספים.