דלקות אוזניים אצל ילדים

דלקות אוזניים הינן נפוצות אצל ילדים. מחקרים מראים כי 95% מהילדים יסבלו לפחות פעם אחת מדלקת אוזניים עד גיל 3, חלקם יסבלו אף יותר מפעם אחת מדלקות אוזניים לאורך השנים השכיחות של הדלקות יורדת אצל רוב הילדים.

דלקות אוזניים מופיעות לעיתים כחלק ממחלה ויראלית הפוגעת בכלי הנשימה ולכן נפוצה יותר בחורף (אך לא רק),

החומרה והשכיחות של המקרים שונים מילד לילד. היא יכולה להופיע אצל תינוקות או ילדים, חלקם יסבלו מאי נוחות קלה וחלקם יסבלו מכאבים עזים. גם הישנות המקרים שונה מילד לילד- ממקרה בודד ועד מקרים חוזרים ונשנים בתכיפות גבוהה

הסימפטומים הם ילד מנוזל ולאחר מספר ימים החום עולה, יש בכי ואי שקט. עישון בקרבת הילד קשור בעליית שכיחותן של דלקות אוזניים. מציצת מוצץ שעות רבות ביום וכן שתייה בשכיבה, מעלים אף הם את הסיכוי ללקות בדלקת אוזניים.

90% ממקרי דלקות האוזניים יחלפו מעצמם ללא שום התערבות- שמרנית או אלטרנטיבית, אני מציין זאת לא כדי לגרום להורים להזניח את הדלקת אלא כדי להזים חששות ומיתוסים לגבי הסיכוי לחירשות או נזק אחר בעקבות הדלקת. הסיבה בגללה גם הרפואה הקונבנציונאלית וגם המשלימה מזדרזות לטפל בדלקות האוזניים היא בראש וראשונה משום  שמדובר בסבל וכאב שעובר על הילד- וניתן לטפל בכך בקלות יחסית! לעיתים נדרש טיפול בודד על מנת להוריד את הכאב (וכמובן גם את הדלקת).

לאחר שהדלקת עוברת יש לבצע מעקב על מנת למנוע מצב שבו נשארים נוזלים לכודים באוזן משום שאלו יכולים להוות מצע להתפתחות חיידקים וחזרה של התהליך הדלקתי, כמו כן נוזלים יכולים לפגוע בשמיעה.

לפי הרפואה הקונבנציונאלית ישנו גורם כמעט בודד לדלקות אוזניים- חדירה מבחוץ של וירוס או חיידק אל האוזן. הרפואה הסינית מתייחסת גם לחדירה מבחוץ כגורם אפשרי אך גם למצב הגופני שאפשר חדירה זו כגון מצב מערכת החיסון, עודף או חוסר בחומרים מסוימים בגוף גם כן יכול לגרום לפי הרפואה הסינית לדלקת אוזניים (ובייחוד לדלקות חוזרות)

תזונה: תזונה קרה עלולה לפגוע במערכת החיסון של הגוף ולגרום להצטברות נוזלים באוזניים וכך ליצור פגיעה ביכול של הגוף להילחם במחוללי מחלה חיצוניים מצד אחד ומצד שני לספק להם מצע גידול יעיל. הימנעות מתזונה העשירה בסוכר לבן, קמח לבן, מוצרי חלב, פירות הדר, בננות ובוטנים (במבה…) תהיה גורם משמעותי במניעת דלקות אוזניים ובמיוחד במניעת הישנות הדלקת, הורדת הנוזלים ומניעתם. מזון שומני וחריף יכול גם כן לגרום לדלקות אוזניים.

גורם נוסף לדלקות חוזרות נקרא לפי הרפואה הסינית lingering pathogenic factor  (LPF) מצב זה נגרם לרוב כתוצאה של צריכת אנטיביוטיקה (שכמו כל דבר יש לה יתרונות ויש לה חסרונות), חיסונים מסויימים ופגיעה במערכת החיסון .

גורמי סיכון חיצוניים הינם:

יציאה ממים קרים (כמו ממקלחת או מבריכה) למקום קר או ממוזג, שהיה במקום ממוזג עם שיער רטוב. חשיפה לרוח קרה.

הטיפול ברפואה הסינית נעשה בהתאם למצב המטופל ומותאם באופן אישי לגורמי המחלה ולתסמינים השונים שלה. הטיפול יכלול דיקור בנק' מקומיות כגון YI FENG(הגנה מפני רוח)-נק' המטפלת בכאבי אוזניים ועוזרת להגן על האוזן מפני התקפות חיצוניות.כמו כן לרוב נשתמש בנק' מערכתיות על מנת לטפל בשורש הבעיה.

במקרה הצורך נהוג להשתמש בצמחי מרפא הן כאמצעי טיפולי במצב האקוטי והן כאמצעי למנוע את הישנות הדלקת. ישנם מספר צמחים כגון אסטרגלוס, אכינצאה ופרופופוליס שניתן לצרוך על מנת לחזק את מערכת החיסון

הדיקור אינו כואב ותינוקות המגיעים לקליניקה ישנים אף אינם מתעוררים לרוב. הדיקור מתבצע במחטים קטנות ודקות במיוחד.

המידע ניתן ע"י נועם עזרא- מטפל ברפואה סינית ובאדיבות 'הבית להתפתחות תינוקות'