בטיחות בחדרי תינוקות

הורים משקיעים הרבה מחשבה, כסף ואנרגיה בתהליך עיצוב חדרי תינוקות, מתוך כוונה ליצור עבורם סביבה נעימה ובטוחה. למרות זאת, יותר ממאה שמונים אלף ילדים מגיעים מדי שנה לחדר מיון בשל תאונות, כאשר חלק גדול מהתאונות קורות דווקא בבית- המקום שמרגיש לנו הבטוח והמוגן ביותר. על אף נתונים אלו, השאיפה היא לא לחיות בפחד מתמיד, או עם חשש להוריד לרגע את העיניים מהילד כי עלול לקרות אסון. על מנת שנוכל להיות רגועים ויחד עם זאת לשמור על הילדים שלנו, חשוב ליצור עבורם סביבה כמה שיותר בטוחה. בעיצוב חדר הילדים חשוב להקפיד על כמה כללי בטיחות:

 אם מחזיקה תינוק

חלונות : על מנת למנוע נפילות, חשוב להתקין סורגים על החלונות- לא רק בחדר ילדים אלא בכל הבית. בנוסף, ניתן להתקין רשת אשר מונעת כניסה של מזיקים. שימו לב, הרשת אינה תחליף לסורגים ואינה מונעת נפילות. כמו כן, מומלץ לא למקם מיטה , כיסא או רהיט אחר שהילד יכול לטפס עליו  מתחת לחלון. כאשר החלון פתוח, מומלץ לחבר אותו לקיר עם וו, על מנת שהילד לא יקבל מכה בראש.

קירות: כאשר צובעים את חדר הילדים חשוב לבחור צבעים שאינם מכילים עופרת או חומרים נוספים העלולים להזיק לבריאות התינוק.

ריהוט: כאן חשוב לתת את הדעת למספר גורמים: מאלו חומרים עשוי הרהיט, צורת הרהיט, יציבות, וגם למיקום הרהיטים יש חשיבות. מרבית הרהיטים הנמכרים בשוק עשויים מעץ תעשייתי, אשר מכיל חומרים העלולים להזיק לבריאות, לדוגמה דבק המכיל חומרים מסרטנים. אם חשוב לכם לא לחשוף את התינוק לחומרים אלו ניתן לבחור רהיטים מעץ מלא או רהיטים אקולוגיים אחרים כגון רהיטים מבמבוק. רהיטים מעץ מלא יהיו יקרים יותר, אך בנוסף ליתרון הבריאותי הם גם יהיו יותר עמידים לאורך השנים. בכל מקרה, בדקו שלריהוט יש תו תקן ישראלי. המיטה חייבת להיות בטיחותית ומותאמת לגיל הילד- כאשר הפעוט מתחיל לטפס על הסורגים של המיטה, חשוב להעביר אותו ממיטת תינוק למיטת מעבר, מיטת נוער או מזרן על הרצפה. מומלץ לבחור ריהוט עם פינות מעוגלות, ואם כבר יש ריהוט עם פינות חדות ניתן להדביק על הפינות גומי מיוחד. חשוב לבדוק שהרהיטים יציבים ולא יתמוטטו על הפעוט ברגע שהוא ינסה לטפס עליהם. במידת הצורך ניתן לייצב שידות באמצעות חיבור לקיר. מומלץ לא למקם מעל המיטה מדפים או תמונות או כל חפץ אחר אשר עלול ליפול על התינוק.

צעצועים: עד גיל שלוש יש להימנע מצעצועים בעלי חלקים קטנים אותם הילד עלול לבלוע. מומלץ לבחור צעצועים הצבועים בצבעים לא רעילים, וכמו כן להעדיף צעצועי עץ על פני צעצועי פלסטיק. בעיקר בגיל קטן, כאשר התינוק לומד להכיר את העולם הסובב אותו באמצעות הכנסת חפצים לפה, חשוב לשים לב עם אלו חומרים הוא בא במגע.

חשמל: על מנת למנוע התחשמלות, יש לוודא שהשקעים שאינם בשימוש מכוסים במכסה פלסטיק המיועד לכך, וכמו כן שמנגנון ההארקה תקין. בחימום החדר יש להיזהר עדיף להשתמש ברדיאטור ולא בתנור ספירלה פתוח, על מנת למנוע כוויות או שרפות. מומלץ להמעיט בשימוש במכשירי חשמל שונים בחדר הילדים.

 

ביטחון רגשי: יכול להיות שהצלחתם לעצב עבור התינוק חדר "מושלם"- יפה, נעים ובטיחותי. האם זה מספיק? בשנה הראשונה, התינוק זקוק להימצא בקרבת דמות מטפלת יותר משהוא זקוק לחדר מעוצב לתפארת. התינוק ירגיש בטוח יותר לישון צמוד לאמו , מאשר בחדר נפרד. לכן, הורים רבים בוחרים במיטה משפחתית או במיטת תינוק בעלת שלוש דפנות הנצמדת למיטת ההורים. במיטה משפחתית, הדרך הבטיחותית ביותר היא לוותר על מיטה מוגבהת ולעבור למזרונים על הרצפה. הביטחון הרגשי שהתינוק רוכש בתחילת חייו הוא משמעותי להתפתחות הרגשית בהמשך הדרך.

לאחר שעשיתם כל מה שיכולתם על מנת ליצור עבור הילד סביבה בטוחה, הצעד הבא הוא להרגיש ולשדר ביטחון. כאשר ילד גדל עם הורים שכל כמה דקות אומרים לו "תזהר לא ליפול", "תזהר לא לקבל מכה", הוא אינו מצליח לפתח בטחון עצמי ולחקור את הסביבה שלו ואת היכולות שלו בצורה חופשית. עד כמה שזה נשמע קשה- נסו לתת אמון בילדים שלכם.