איך לעודד את פיתוח החשיבה אצל תינוקות?

איך לעודד את פיתוח החשיבה אצל תינוקות?

אם בעבר, לא כל כך מזמן, רופאים, חוקרים, פסיכולוגיים ושאר בעלי מקצוע היו בטוחים כי מוחו של התינוק מתפתח אחרי כמה חודשים וכי רמת האייקיו שלו תלויה בגורמים גנטיים, היום בעקבות אינספור מחקרים שנעשו בנושא אנו עדים לכך שתאים במוחם של תינוקות נוצרים כבר עם רגע הפריית הביצית וכי ככל שנתחיל לגרות את התינוק שלנו בשלב מוקדם יותר, כך הוא יהיה מפותח יותר מבחינה שכלית בגילאים מאוחרים שכן התפתחות זו תלויה גם ובעיקר בגורמים סביבתיים אליהם התינוק נחשף. כלומר החוויות שהתינוק חווה בגיל צעיר משפיעות על התפתחות המוח שלו.

בעידן שבו המסכים שולטים בחיינו, לנו כהורים יש תפקיד חשוב בהתפתחות השכלית של ילדנו ובפיתוח הכישורים החברתיים שלהם. השאלה היא איך עושים את זה ?

התקשורת חברתית

כבר בחודשיו הראשונים המוח של התינוק מוכן לרקום קשרים שישפיעו בעתיד על היכולות החברתיות שלו. ככל שהתינוק יחווה יותר יחס חם כמו חיבוקים, ליטופים, נשיקות ואהבה, כך הסיכוי שלו לפתח את אותם כישורים חברתיים ויחסים מלאים באמון עולה.

כישורים מוטוריים

אולי תופתעו לגלות שאת הכישורים האלה מתחיל התינוק לרכוש בעודו נמצא ברחם.

אוצר מילים ושפה

שלוש השנים הראשונות לחייו של הילד הן הקריטיות ביותר ללימוד השפה. ככל שתקפידו לדבר איתו יותר, לספר לו סיפור, לשיר לו שירים, כך אוצר המילים שלו יהיה עשיר יותר בשנים מאוחרות. מומלץ מאוד להקפיד ולדבר ישירות אל הילד שכן דיבור מהסוג הזה תומך בבניית מעגלים עצביים המעודדים הרחבה של אוצר המילים ומאפשרים לו לרכוש כישורים ומיומנויות בשפה אותה הוא מאמץ.

לוגיקה ומספרים

גבר מגיל שנה הילד שלכם מתחיל להבין מושגים מתמטיים ולוגיים. השקיעו זמן בבניית מגדלים ומשחק בקוביות, השחילו יחד איתו חרוזים בכל מיני צבעים, ספרו איתו את המדרגות שאתם  עולים יחדיו כך תגדילו את הכישורים והיכולות המתמטיות שלו בעתיד.

מוסיקה

כבר מרגע הלידה ואפילו בעודם ברחם נהנים התינוקות להאזין למוזיקה נעימה. מוזיקה הוכחה באינספור מחקרים כאלמנט מכריע בפיתוח החשיבה והיצירה אצל תינוקות. מומלץ לחכות ללימוד של ממש עד לרגע שבו הילד מסוגל ליצור תיאום בין העיניים שלו לבין הידיים, זה מתרחש בממוצע בגיל שלוש.

לסיכום, השקיעו זמן, מחשבה ואנרגיה בפיתוח היצירה, המחשבה והכישורים החברתיים של ילדכם. יש המון פעילויות שאתם יכולים לעשות יחדיו. הקריאו לתינוק שלכם סיפור לפני השינה, שירו לו שיר בעודו ברחם, לטפו, הסבירו ועודדו אותו לצחוק ועשייה, בטווח הרחוק זה עושה פלאים.